Pagina's

woensdag 27 juli 2011

bolletjes wol.....

...ik heb er weer heel veel gevonden tijdens de kastverhuizingen.
Ik heb de tic om als ik een mooi bolletje zie dat ik er dan 1 van koop met oa dit bekleedde voetenbankje als resultaat

Want eigenlijk ben ik een "luie" handwerkster. Ik hou absoluut niet van ingewikkelde patronen. Dit voetenbankhoesje heb ik gewoon in de rondte gehaakt op gevoel.
Ik heb wel eens meerdere bollen gekocht voor het maken van een trui maar die wol ligt nog in mijn kast.



Dit is een deken van gebreide lapjes in tricot steek, die nog niet af is want ik brei gewoon door maar hij ligt alvast op de bank buiten omdat ik altijd zo vrolijk word van de kleuren. ( boris vast ook)



Deze sjaal heb ik vorig jaar gemaakt .
Hier heb ik wel de pen afgemaakt voordat ik andere bol pakte maar wat nog leuker is om te doen is het  volgende......


Nl van al die bolletjes wol één grote bol maken ( zie vooraan). Ik begin met 1 kleur, maak er een klein bolletje van, knip de draad af en knoop er een nieuwe kleur aan. Dat doe ik dus afwisselend met al die bollen.
Het haken en breien is ook heel leuk want je krijgt  iedere keer weer een ander stukje draad. Aan de achterkant krijg je dan wel ontelbaar veel draadjes die je zou moeten wegwerken maar "lui" als ik ben....dit hoeft bv  niet bij hoesjes en kussens want die achterkant krijg je niet te zien.

Door het haken van het hoesje rond de voetenbank heb ik wel weer een idee gekregen wat ik van die grote bol ga uitproberen. Resultaat volgt vanzelf wel een keer.........


Dan heb ik natuurlijk ook nog mijn "katoentjes"die ik gebruik voor het haken van bloemen en vierkantjes.


Dit kastje heb ik geruild met iemand voor een kaptafel. Die laatste was gewoon te groot voor onze kamer , daar in tegen is zo'n al blauw geschilderd "oud" kastje wel weer heel makkelijk en ook zo leuk om naar te kijken.


Tot slot wil ik nog een lans breken voor de dahlia, wat een dankbare plant is dit.
Deze heb ik van het voorjaar gekregen als klein plantje ( in zo'n potje waar je bijv ook geraniums in koopt)
Ik heb hem gelijk overgepoot in een grote container en hij bloeit al de hele zomer. Het zijn geen knollen dus volgens mij zijn ze 1 jarig, ik heb er ook nog 2 in het paars maar die stonden nu weer volop in de knop.
Wij hebben een tuin op het zuiden en echt deze dalia's zijn niet stuk te krijgen, ze kunnen tegen zon, wind en regen.
Volgend jaar zeer zeker weer.

Dat het niet echt zomer wil worden behoeft verder , denk ik , geen uitleg.
Stiekem vind ik dit weer heerlijk!!
Dus wil ik voorstellen dat het alleen hier in Hilversum dit weer blijft want ik ben er bijna van overtuigd dat niemand op vakantie naar Hilversum gaat en dat het voor de rest van het land stopt met regenen en dat de zon zich vaker laat zien.

Hoe dan ook , geniet van en met elkaar!!!

Hommelse groet, vrouw Hommel.

Als je niet snapt hoe ik het nu "doe" met die draadjes , mail mij gerust. Ik vind het altijd makkelijker om "iets" te doen dan om "iets" op papier te zetten
En o ja, we hebben net zelfgemaakte hachee gegeten ( hoezo winterkost?) .
Gisteren thee met speculaas, het voelde als ( heerlijke) herfst...
en,en,......nog veel meer had willen vertellen maar ik was bang dat dit bericht veel te lang zou worden, en..en.....wordt vervolgd.....









9 opmerkingen:

  1. Hallo! Nou, jij bent goed bezig met je knotjes wol. Als ik de foto's zie zou ik je niet willen bestempelen als een luie handwerkster, haha! Gezellig zo'n lades vol met wol, heerlijk!
    Enne... ik hou ook heel erg van dit weer, maar dan wel in de herfst :-)
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie werkjes laat je weer zien, prachtig allemaal.die laatjes gaaaf al die kleurtjes, groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke kleurrijke dingen heb je weer gemaakt.
    Ik ben jaloers op je mooie dahlia's, ik had knollen en het is niet gelukt om ze over te houden.

    Ook ik geniet van dit weer, in het oosten hebben we toch nog heel veel zon gehad.
    Mij hoor je niet klagen over de temperaturen ik ben heel erg aktief !
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is idd een leuk kastje. En wat heerlijk veel bolletjes wol/katoen!!

    Leuk zijn die potten in je vorig logje, juist de goeie kleur! Ik snap hem helemaal!

    En die bonen, al zijn het geen klimmers,smaken zullen ze toch wel!!Misschien kan ik je blij maken met wat Monstrans of Heilige boontjes??

    Dan heb je zeker klimmers,volgend jaar!!

    Mail me je adres maar. Dan stuur ik even een postduif !!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi hommeltje, wat een gezellige lange post. Je brengt me op een idee, ik heb een meditatiepoefje die wel een nieuw jasje kan gebruiken.
    Ik vind je sjaal mooi en vroeg me een beetje af waar je al die bolletjes in bewaard.. een buikkastje natuurlijk!
    Lieve groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schattig kastje met heerlijk veel bolletjes.
    Heb hier ook een hele berg maar dan wel alleen katoen.
    Leuk krukje is het geworden en een heerlijk warme sjaal.
    Vind ook je deken een lkaatje.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wat ben je toch een vrolijk enthousiast mens. Die sjaal zou ik zo om doen. Mooi! En dat buikkastje vind ik helemaal gaaf, ook de inhoud van de laden.Alvast een fijn weekend wens ik je toe! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig blog heb je! En je hebt leuke dingen gemaakt. Goed idee van die draadjes, heb nog een boel hele kleine bolletjes katoen, dus je begrijpt het al, die knopen we aan elkaar en maken er iets moois van! Wie weet een andere keer het resultaat op mijn blog...Ook ik vind de dahlia een prachtige bloem! groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen